Zgodnie z przepisami zawartymi w Kodeksie pracy, zapewnienie odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach i na stanowiskach pracy to obowiązek pracodawcy. Oświetlenie to powinno mieć parametry odpowiadające Polskim Normom uwzględniającym wydolność wzrokową, wygodę widzenia, a także bezpieczeństwo.
Norma PN-EN 12464-1: 2012 definiuje oświetlenie jako środowisko utworzone we wnętrzu przez światło i barwę w powiązaniu z kształtem wnętrza i jego wyposażeniem. Światło sztuczne może w różnorodny sposób oddziaływać na człowieka zależnie od jego indywidualnych cech, a więc ułatwiać skupienie uwagi, poprawiać koncentrację podczas wykonywania trudnych zadań, czy też sprzyjać odpoczynkowi i odprężeniu. Wspomniana norma skupia się na trzech podstawowych potrzebach człowieka, do których należy wygoda widzenia, wydolność wzrokowa i bezpieczeństwo. O zaspokojeniu tych potrzeb decyduje wiele czynników – rozkład luminacji w pomieszczeniu, kierunkowość światła, jego zmienność i natężenie, oddawanie barw czy migotanie. Ponadto uwzględnić należy rodzaj wykonywanych w danym pomieszczeniu zadań i indywidualną zdolność widzenia pracowników. Przyjęcie wymienionych wyżej czynników pozawala zaprojektować oświetlenie stanowiska pracy w odpowiedni sposób, a często bez potrzeby zmiany natężenia światła.