Oddawanie barw
W kontekście parametrów kolorymetrycznych opraw oświetleniowych istnieją dwa istotne aspekty:
- Postrzegana barwa. Nazywamy tak ogólną kolorystykę otoczenia oświetlonego przez dane źródło światła.
- Zdolność źródła światła do oddawania barw, inaczej wskaźnik oddawania barw CIE (Color Rendering Index, CRI). Określa on, jak wiernie dane źródło światła jest w stanie oddać gamę kolorów.
Pewne pojęcie na temat barwy światła emitowanego przez daną lampę można uzyskać na podstawie jej temperatury barwowej najbliższej – mierzonej w Kelvinach (K), zwykle w przedziale 2000-6500K. Im niższa temperatura barwowa, tym „cieplejsza” postrzegana barwa światła; im wyższa temperatura barwowa, tym będzie „chłodniejsza" lub bardziej niebieskawa.
W przypadku oświetlenia sportowego temperatura barwowa powinna mieścić się w przedziale 4000-6500K.
Zdolność danego źródła światła do oddawania barw określa wskaźnik oddawania barw przyjmujący wartość liczbową z zakresu od 0 do 100. Źródło światła o CRI równym 100 będzie oddawać barwy w sposób wierny, gdzie punktem odniesienia jest światło słoneczne. Percepcja kolorów jest bardzo istotna w dla większości dyscyplin sportowych.
Choć pewne zniekształcenia barw spowodowane sztucznym oświetleniem są dopuszczalne w przypadku wydarzeń nietransmitowanych, telewizja wymaga bardzo dokładnego odwzorowania barw.
Przejście od oświetlenia konwencjonalnego do oświetlenia LED wywołało dyskusję na temat tego, czy CRI jest nadal właściwą metryką wierności barw dla transmisji telewizyjnych. Został on opracowany w oparciu o krzywą czułości ludzkiego oka i dla zestawu pastelowych barw, co nie jest koniecznie właściwym odniesieniem dla kamer transmitujących wydarzenia sportowe, które przekazują obrazy bogate w nasycone barwy.
Europejska Unia Nadawców opracowała wskaźnik TLCI (Television Lighting Consistency Index), który bazuje na szybkości reakcji kamery. TLCI zyskuje na popularności wśród nadawców jako sposób oceny zdolności oddawania barw spełniający ich potrzeby i oczekiwania. Dyskusje na ten temat trwają, jednak powszechnie przyjmuje się, że właściwe kolory można uzyskać przy wartości TLCI >80.
Migotanie
Szczególnym problemem dla kamer nagrywających w zwolnionym tempie jest migotanie źródeł światła zasilanych prądem o częstotliwości 50Hz.
Kamery rejestrują zmiany poziomu oświetlenia wynikające z różnicy pomiędzy częstotliwością rejestracji kamery a amplitudą sygnału źródeł światła zasilanych z sieci elektrycznej.
Ten efekt, widoczny jedynie podczas odtwarzania w zwolnionym tempie, nazywamy jest migotaniem.
Federacje sportowe zaczęły w swoich zaleceniach dotyczących oświetlenia ujmować tak zwany „współczynnik migotania”. Aby uniknąć migotania obrazu w zwolnionym tempie, zaleca się aby współczynnik migotania wynosił poniżej 3 procent.