Oświetlenie przymierzalni często bywa obiektem krytyki. Zbyt silne tworzy na twarzy i sylwetce klienta nieestetyczne cienie, za słabe nie pozwala mu dostrzec wszystkich szczegółów mierzonego ubioru. Tymczasem wcale nie musi to tak wyglądać. Wystarczy poznać zasady prawidłowego oświetlania przymierzalni.
Prawidłowe oświetlenie przymierzalni. Oto kilka prostych zasad
Jak nie oświetlać przymierzalni w butiku?
Sposób, w jaki robimy obecnie zakupy, zmienił się w ostatnich latach diametralnie. I nie chodzi tu tylko o możliwość kupowania on-line. Także podczas zakupów w świecie rzeczywistym cały czas towarzyszą nam nowe technologie. Robimy sobie w przymierzalni zdjęcia, aby wysłać je potem znajomym z prośbą o opinię, sprawdzamy w internecie składy produktów, zanim umieścimy je w koszyku, do codzienności należą też sytuacje, gdy ktoś uruchamia podczas zakupów wideo rozmowę.
Współczesne sklepy jeszcze nie w pełni dostosowały się do tych zmian, czego dowodem jest np. niskiej jakości oświetlenie przebieralni. Sieci odzieżowe robią co mogą, by zachęcić klientów do udostępniania zdjęć ich ubrań na Instagramie np. oferując w zamian atrakcyjne rabaty. Ich uwadze często umyka jednak, że warunki w przymierzalniach po prostu nie sprzyjają robieniu zdjęć. Przecież nikt nie będzie chwalić się fotografią, na której światło podkreśla wszelkie niedoskonałości sylwetki albo zbyt silnie zalewa twarz. Tymczasem właśnie tak wygląda oświetlenie w wielu przymierzalniach. Dowodem na to są głośne akcje zarówno polskich, jak i zagranicznych dziennikarek, które fotografowały się w przymierzalniach różnych sklepów, wytykając markom odzieżowym ich błędy.
Najczęściej powtarzające się zarzuty to:
- zbyt silne, tworzące cienie światło,
- oświetlenie nieodpowiadające rzeczywistym warunkom oświetleniowym w domu czy pracy,
- jednolite światło spłaszczające sylwetkę,
- nieodpowiednia temperatura barwowa światła (za zimne lub za żółte światło),
- nieodpowiedni kierunek padania światła, szczególnie krytykowane było to padające z góry – podkreśla nawet drobne niedoskonałości sylwetki.
Jakie powinno być zatem oświetlenie przymierzalni? Wśród powyższych zarzutów można natknąć się na wiele cennych wskazówek. Przede wszystkim należy wystrzegać się silnego światła górnego, które tworzy na twarzy i sylwetce zbyt ostre cienie. Zamiast tego, lepiej zastosować na suficie delikatne, rozproszone oświetlenie, a przymierzalnię doświetlić panelami ledowymi po bokach lustra. Tym sposobem sylwetka będzie oświetlona jednolicie.
Pamiętajmy jednak, że nie tylko rozmieszczenie lamp ma wpływ na finalny efekt. Pod uwagę trzeba wziąć także:
Rozmieszczenie luster. Jeśli w przymierzalni znajduje się więcej niż jedno lustro, należy umieścić je w takim miejscu, aby nie tworzyły się na nim zbędne refleksy.
Kolory w przymierzalni. Rekomendowane są neutralne, jasne barwy, ale nie biel. Od zbyt jasnych ścian mogłoby bowiem odbijać się światło. Należy też wystrzegać się zbyt ciemnych barw oraz kolorów takich jak pomarańczowy, różowy czy żółty. Odbijające się od nich światło mogłoby wyglądać nienaturalnie.
Parametry oświetlenia. W przymierzalni najlepiej sprawdza się neutralne, białe światło o wysokim wskaźniku oddania barw (min 80 CRI). Chodzi o to, by ubrania prezentowały się, tak jak w świetle dziennym, aby klient po powrocie do domu nie czuł się oszukany. Jeszcze lepiej, jeśli jego parametrami będzie dało się sterować, tak aby można było się przeglądać zarówno w neutralnym, jak i chłodnym oraz ciepłym świetle. Choć z pozoru może wydawać się to skomplikowane, wcale nie tak trudno znaleźć tego typu rozwiązanie.
Oświetleniowe centrum dowodzenia w przymierzalni
PerfectScene to system oświetleniowy zaprojektowany specjalnie z myślą o przymierzalniach. Słowo „system” zostało tu użyte nieco na wyrost, bo w praktyce składają się na niego dwa podświetlane panele LED do umieszczenia po bokach lustra i kontroler do zamontowania na ścianie przymierzalni. Znajdują się na nim trzy przyciski, z których każdy uruchamia:
- Światło dzienne. Neutralne oświetlenie imitujące warunki oświetleniowe panujące na zewnątrz.
- Światło biurowe. Neutralne oświetlenie imitujące warunki oświetleniowe panujące za dnia w biurze lub jakimkolwiek innym wnętrzu.
- Światło wieczorne. Ciepłe, nastrojowe oświetlenie doskonałe do mierzenia kreacji wieczorowych.
Jeśli klient nie jest więc zadowolony ze oświetlenia w przymierzalni, może sam zadecydować, w jakiego rodzaju świetle chciałby się przeglądać. Obsługa systemu jest przy tym prosta i intuicyjna, radzą z nią sobie zarówno osoby doskonale oswojone z technologią, jak i klienci, którzy na co dzień raczej od niej stronią.
„To naprawdę ułatwia wybór i podjęcie decyzji, która sukienka, w jakich okolicznościach będzie fantastycznie wyglądała” – tak o oświetleniu przymierzalni PerfectScene wypowiadała się klientka poznańskiego butiku Bizuu, gdzie zostało już ono wdrożone. Podobne opinie można usłyszeć także od klientów innych sklepów, gdzie można znaleźć tego rodzaju oświetlenie. Trudno nie zwrócić na nie uwagi, zwłaszcza jeśli wcześniej odwiedziliśmy kilka nie najlepiej oświetlonych przymierzalni.
Niektórzy idą jeszcze krok dalej…
Przymierzalnie w butikach marek luksusowych raczej wymykają się wcześniej opisanym zarzutom. Tam oświetlenie najczęściej zaprojektowane jest bezbłędnie. Trudno, aby było inaczej, skoro celem jest namówienie klienta do zakupu ubrania wartego kilka, niekiedy nawet kilkanaście tysięcy złotych. Warto zatem obserwować poczynania konkurentów z droższej ligi, bo to oni zazwyczaj jako pierwsi adaptują pojawiające się na rynku innowacje.
Jedną z ciekawszych tego typu nowinek są inteligentne lustra. Klienci flagowego butiku Ralph Lauren przy Piątej Alei w Nowym Jorku już w 2015 r. mogli cieszyć się możliwościami, jakie daje ta technologia. Za pośrednictwem szklanej tafli można zamawiać do przymierzalni kolejne ubrania i zmieniać oświetlenie w pomieszczeniu. Lustro podpowiada też, jakie dodatki będą pasować do naszego zestawu i informuje o bieżących promocjach.
Od tego czasu minęły już jednak trochę czasu. Inteligentne lustra wciąż nie są może standardem w naszych domach, ale z roku na rok staje się to coraz bardziej przystępna technologia. Zwiększają się też możliwości samych interaktywnych luster. Te z oferty Abbys Glass - polskiego startupu, który coraz śmielej wdraża w Europie tę technologię - automatycznie rozpoznają wnoszone do przymierzalni ubrania i podpowiadają, co jeszcze będzie do nich pasować. Jeśli któraś z sugestii będzie nam odpowiadać, można zamówić produkt do przymierzalni, dotykając tafli lustra. Podobny krok wykonujemy, jeśli chcielibyśmy wymienić rozmiar przymierzanego ubrania.
Poza tym na lustrze wyświetla się też skład materiałowy przymierzanej rzeczy i jego cena. Można też za jego pośrednictwem dokonać płatności, omijając kolejkę do kasy. Lustra Abbys Glass wykorzystują do tego system BLIK.
Technologia rodem z przyszłości za niedługo może więc stać się standardem. Coraz więcej marek – i to nie tylko luksusowych – wyraża bowiem nią zainteresowanie. Co więcej, lustra Abbys Glass współgrają z oświetleniem Philips PerfectScene. To dopiero oznacza rewolucję w sklepowej przymierzalni!
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Napisz do naszego eksperta
Agata Iwańska
Ekspert ds. profesjonalnych rozwiązań oświetleniowych