7 najważniejszych pytań dotyczących usługi Laas, czyli „Light as a Service” od Signify
Sprawdź, czy światło jako usługa to propozycja dla Twojego biznesu
Działanie modelu usługowego „as a service” jest dobrze znane na rynku IT, wiele firm korzysta z niego inwestując w oprogramowanie. Jednak model usługowy w połączeniu z oświetleniem nadal brzmi dość zagadkowo i generuje wiele wątpliwości. Zatem jak to działa? Dla jakich firm może to być interesująca propozycja i kiedy naprawdę się opłaca, na pytania odpowiada Raf Brouwers, Professional Lighting Services Manager w Signify.
Raf, czy możesz wyjaśnić w kilku słowach, na czym polega LaaS i jakie są główne korzyści płynące z zastosowania tego modelu?
Raf: LaaS to usługa stworzona z myślą o firmach, które działają zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju i pod tym kątem chcą modernizować swoje nieruchomości, ale nie dysponują budżetem inwestycyjnym (Capex) i nie chcą kupować systemu oświetleniowego na własność. LaaS to model usługi, która pozwala na modernizację i wdrożenie systemu oświetlenia na koszt producenta i płacenie za korzystanie z infrastruktury na zasadach abonamentu (np. raz w miesiącu). Dzięki LaaS, firmy otrzymują kompleksową usługę bez obaw o dodatkowe koszty utrzymania czy serwisu. LaaS to usługa operacyjna a jej wybór pozwala na uniknięcie kosztów inwestycyjnych, tańszy sposób finansowania (niż typowy średni ważony koszt kapitału) czyli korzystniejszy bilans finansowy firmy. Wiele firm z branży IT stosuje ten model przy zakupie oprogramowania, dlaczego więc nie skorzystać z niego przy zmianie systemu oświetleniowego? O to właśnie chodzi w LaaS.
Mogę sobie wyobrazić, że wiele firm słysząc definicję Laas, w naturalny sposób łączy ją z leasingiem np. samochodów
Raf: Tak, ale to nie to samo. W LaaS uwzględniono element finansowania, który można uznać za leasing, ale w niektórych przypadkach można również zawrzeć umowę o tzw. świadczenie usług pozabilansowych. Dzięki umowie pozabilansowej (biorąc pod uwagę, że jest to umowa czysto usługowa, bez konkretnych produktów), istnieje potencjalna korzyść podatkowa dla klienta, nie wpływająca na bilans.
Jakie są główne różnice i co tak naprawdę oznaczają w praktyce?
Raf: W praktyce oznacza to, że w ramach LaaS oferujemy sprawną modernizację oświetlenia na LED w ramach istniejących obiektów. Oczywiście umożliwiamy również montaż systemów w nowych obiektach a w okresie obowiązywania umowy zapewniamy optymalną wydajność i wsparcie w utrzymaniu (dla branży przemysłowej zwykle do 5 lat a wyjątkowych przypadkach nawet do 10 lat). W przypadku typowego leasingu byłoby to udostępnianie tylko nowych produktów bez możliwości modernizacji tych funkcjonujących wcześniej.
Czy istnieje jakaś dolna granica dotycząca powierzchni lub parametrów oświetlenia, poniżej których usługa LaaS staje się nieopłacalna? W jakich przypadkach firmy powinny uznać ten model za korzystny?
Raf: Oczywiście im większa powierzchnia, tym lepiej, ale zwykle zaczynamy rozmawiać z klientem o LaaS, gdy fabryka ma minimum 10 000 m2 i więcej. Jest to bardzo dobra propozycja dla firm z co najmniej dwuzmianowym systemem pracy, które intensywnie korzystają z infrastruktury oświetleniowej.
A co z zakresem? Z jakich usług dokładnie składa się LaaS?
Zakres usług zależy od tego, jakimi możliwościami dysponuje klient. Np. gdy klient zatrudnia własną ekipę konserwacyjną, która może monitorować stan infrastruktury i dokonywać wymiany uszkodzonych opraw, wtedy proponujemy wsparcie w systemie rocznym. Jeśli natomiast klient wymaga stałego monitoringu realizowanego po naszej stronie, oczywiście zapewnimy taką usługę. Jesteśmy elastyczni i wspólnie z klientem wypracujemy korzystne rozwiązanie, aby zapewnić wydajność instalacji w najbardziej efektywny sposób.
Ok, więc załóżmy, że reprezentuję firmę produkującą samochody i jestem zainteresowana usługą LaaS. Jakich danych potrzebujesz, aby przedstawić mi ofertę?
Istnieje kilka istotnych elementów, takich jak: rodzaje punktów świetlnych, ich liczba i moc, wysokość sufitu a także koszty energii ponoszone przez klienta. Ważna jest również kwestia dostępu do systemu zasilającego istniejącą infrastrukturę. A przede wszystkim informacja dotycząca bieżących kosztów konserwacji. W przypadku, gdy powyższe dane nie są dostępne oferujemy klientowi przeprowadzenie profesjonalnego audytu, aby rozpoznać możliwości infrastruktury, zidentyfikować aktualne potrzeby i przygotować kompleksową ofertę współpracy.
Jakie są główne wskaźniki wydajności w usłudze LaaS i w jaki sposób są one weryfikowane?
Raf: Mamy trzy kluczowe wskaźniki efektywności: poziom światła, czas pracy i oszczędność energii. Zwykle co roku dokonujemy pomiarów i sprawdzamy czy wszystkie parametry są spełnione. Oczywiście pomiary możemy wykonywać częściej, wszystko zależy od sytuacji i potrzeb klienta.
Wygląda na to, że LaaS to rozwiązanie bardzo transparentne
Raf: I tak jest, LaaS to zdecydowanie model win-win łączący wysoką jakość usług i indywidualne podejście do każdego klienta.
Napisz do naszego eksperta
Iwona Łuniewska-Plona
Ekspert ds. profesjonalnych rozwiązań oświetleniowych